vineri, 14 iunie 2013

Cristianofobia ( frica de creştini, ura față de creștini )


[ Sf. Iustin Martirul şi Filosoful ( sec. II ) ;  Rupert Shortt ( sec. XXI )]

 de Pr. Prof. Ion Ciungu




“ Aceasta  văporuncesc:   Să vă iubiţi unul pe altul. Dacă vă urăşte pe voi lumea, să ştiţi că pe Mine mai întâi decât pe voi M-a urât…“ ( Ioan 15, 17-20)





          Frica, aversiunea, ura faţă de prezenţa persoanei lui Christos a manifestat-o mai întâi elita iudeilor, adică marii preoţi şi fariseii. Ei conving sanhedrinul ( sinedriul ), adică Consiliul Suprem Iudaic să-L ucidă pe Iisus. Motivul afirmat de ei a fost unul politic-naţional : “ Dacă-L lăsăm aşa toţi vor crede în El şi vor veni romanii şi ne vor lua şi ţara şi neamul.” ( Ioan 11, 47-53 )

          Prin stilul Său nou de gândire şi lucrare, Iisus spărsese tiparele sterile  de înţelegere şi activitate religioasă ale iudeilor, deschizând spiritului uman drumul spre Tatăl nostru Ceresc. ( Ioan 5, 16-23 )

          Iudeii pierduseră legătura cu Tatăl Ceresc şi aveau ca ideal doar “ ţara şi neamul.”



         

Mai târziu, urmaşii lui Christos, creştinii consecvenţi pe gândirea şi lucrarea Lui, vor intra în conflict cu diferite elite naţional-religioase şi vor fi persecutaţi şi omorâţi.

Iustin Filosoful este unul dintre creştinii de acest fel, cinstit ca sfânt pe data de 1 iunie.

Iustin devenise creştin cam pe la vârsta de 30 de ani. De pe poziţia sa de filosof el a demonstrat superioritatea credinţei creştine şi a apărat nevinovăţia creştinilor persecutaţi şi omorâţi pe nedrept de politica imperială romană.
Apologet creştin de limbă greacă, Iustin şi-a încununat activitatea prin moarte martirică la Roma, în anul 165 d. Hr., în timpul împăratului , filosof stoic, Marcu Aureliu.
Prin Sfântul Iustin, Mântuitorul nostru Iisus Hristos ne îndeamnă să apărăm pe cei care poartă numele Lui, adică numele de creştin. ( De la Christus s-a format cuvântul christianus,  în limba latină. La români christianus s-a transformat , cu vremea, probabil,  în cristian, cristin, crestin, creştin).






A. Din viaţa şi opera lui Iustin

Iustin s-a născut  „ pe la începutul secolului II ”, în Palestina, într-o familie de „ păgâni, probabil de origine latină ”[1],  primind  educaţie greacă.”[2]
„ Educat în păgânism, a avut întotdeauna dorinţa de a afla adevărul. De aceea a trecut prin şcolile filosofice din acel timp. La început a ascultat un stoic, apoi un peripatetic, un pitagorician şi în fine un platonic. Într-o zi pe când se plimba pe ţărmul mării, întâlni un bătrân care îi arătă că Filosofia nu poate da omului o cunoştinţă adevărată  despre Dumnezeu, suflet şi lume, şi deci nu poate să-l facă fericit , ci pentru a ajunge la acest scop, trebuie să se adreseze Profeţilor. Urmând sfatul bătrânului, Iustin se converteşte la creştinism, lucru pentru care era pregătit văzând purtarea creştinilor, mai ales în faţa morţii şi a prigoanei. Făcut creştin în jurul anului 130, Iustin a început să răspândească creştinismul, folosindu-se de prestigiul profesiunii şi mantiei sale de filosof, învăţând doctrina lui Cristos, prezentând-o ca pe cea mai înaltă şi mai sigură filosofie. Astfel, după 135 îl întâlnim la Efes, unde discuta cu elevul Trifon, apoi la Roma, de două ori, unde întemeiază o şcoală filosofică, având ca învăţăcel pe Tatian, iar ca duşman pe Crescente, filosof cinic, cu care a avut mai multe discuţii. Denunţat ca şi creştin, este omorât împreună cu alţi şase tovarăşi, sub prefectul Iunius Rusticus ( 163- 167 ). Actele martiriului lor se păstrează şi azi. ”[3]

Din scrierile autentice păstrate de la Iustin amintesc aici Apologia I-a, adresată împăratului roman Antoninus Pius, lui Marcu Aureliu, lui Lucius Verus, Senatului şi Poporului Roman.
            În Prolog spune că nu se cade ca împăraţii filosofi să-i condamne pe creştini după spusele vulgului.”
          „În partea întâia combate acuzele aduse împotriva creştinilor. Creştinii nu sunt atei, cu toate că nu adoră zeii, nici imorali, nici nu urăsc patria, pentru că nu adoră zeii săi, care nu sunt altceva decât oameni sau chipuri făcute de mână omenească; ei sunt cei mai buni cetăţeni ai patriei, prin învăţăturile lor.”  Apoi, în partea a doua
 „ expune învăţătura şi cultul ” creştinilor.
          „La sfârşit face apel către împăraţi să nu mai condamne oameni nevinovaţi, aducând în acest scop rescriptul lui Adrian către Minnucius Fundanus în care se cer probe de la acuzatorii creştinilor.” ( după Pr. prof.dr. Ioan M. Bota )







            B. Cartea Cristianophobia” a lui Rupert Shortt


Apologet al creştinilor de azi apare Rupert Shortt.

Redau, în traducere din engleză, prezentarea cărţii, făcută de Father John Flynn, LC , pe site –ul Zenit.org[4]


Două Sute de Milioane de Creştini sub Ameninţare

O Nouă Carte Descrie Persecuţia


ROMA, 23 NOV, 2012 ( Zenit.org ). – Mai mulţi creştini sunt sub ameninţare decât orice alt grup de credinţă, cam două sute de milioane, potrivit unei cărţi recente publicată de jurnalistul Rupert Shortt.
         
Shortt, redactor religios la Suplimentul Literar Times şi autor al mai multor cărţi despre subiecte religioase, şi-a publicat recent ultima sa carte,  Cristianophobia” ( Random House ).
         
Chiar înainte de atacurile de la 11 septembrie, multe comunităţi creştine au fost confruntate cu probleme severe de intoleranţă, a notat el în introducerea cărţii, iar în ultimul deceniu problema s-a înrăutăţit dramatic.

“Aceasta ar trebui să fie o chestiune majoră de politică externă pentru guverne dintr-o arie vastă a lumii ” ,  a afirmat el.

Shortt a adus în atenţie multele dificultăţi întâmpinate de creştini într-un mare număr de ţări cu majoritate mahomedană. Cei care se convertesc la Creştinism în astfel de ţări se confruntă cu pedepse aspre şi există de asemenea riscul ca Bisericile Creştine să dispară din ţările lor de origine biblică din Orientul Mijlociu, observă el.

El a citat un studiu din 2008 realizat de Freedom House care demonstrează că în timp ce există într-adevăr unele ţări mahomedane libere din punct de vedere religios, de exemplu Senegal, ele sunt doar excepţia.

“ Este e probelmă cu Islamul sau aşa ceva ? ” a întrebat el. Există elemente ale Islamului care într-adevăr justifică violenţa, dar el de asemenea a judecat că citarea selectivă din Coran nu dovedeşte mare lucru.

E adevărat, totuşi, continuă el, că dreptul de a critica credinţa dominantă este mai limitat decât în Creştinism. De asemenea, Islamul nu s-a dezvoltat, cum s-a dezvoltat Creştinismul,  devenind mai critic de sine şi mai tolerant.

Cartea lui, a specificat Shortt, nu este bazată pe o premisă a unei presupuse ciocniri a civilizaţiilor, iar el nu a fost lipsit de critică la adresa insuficienţelor din trecut ale Creştinismului.

Credinţa, a evidenţiat el, a mobilizat milioane de oameni să lucreze pentru democraţie şi să sprijine drepturile umane, precum şi lucrarea pentru uşurarea suferinţei umane. Ea, de asemenea, însă, a jucat un rol în războaiele şi conflictele civile.

Primăvara Arabă

Egiptul este una din ţările examinate de Shortt şi el a evidenţiat faptul că  demiterea ( căderea ) fostului preşedinte Hosni Mubarak  nu a adus nicio uşurare dificultăţilor întâmpinate de creştini.

După documentarea unui mare număr de cazuri de persecuţie în anii anteriori Primăverii Arabe, Shortt a continuat să descrie diferite episoade de fapte anti-creştine care au urmat răsturnării guvernului din Egipt.

În alt capitol Shortt a privit la situaţia din Irak, spunând că puţine populaţii creştine au suferit aşa de acut ca cea din Irak în anii recenţi. Dificultăţile au dus la un exod al creştinilor, al căror număr în Irak a ajuns de la aproximativ 1,2 milioane la mai puţin de 200.000.

Ar fi greşit să credem că regimul lui Saddam Husein i-a protejat pe creştini, argumentă el, căci creştinii au suferit dislocare şi discriminare în deceniile trecute. Situaţia s-a înrăutăţit, totuşi, dramatic după invazia americană din 2003 prin faptul că atât clerul cât şi credincioşii creştini au devenit ţinta extremiştilor.

Până la începutul anului 2011 nu mai puţin de şaizeci şi trei de biserici fuseseră bombardate sau invadate din 2003.

Mulţi din Vest nu sunt la curent cu bogata istorie a Creştinismului în regiune, comentă Shortt. Timp de multe secole Irakul a avut o comunitate creştină înfloritoare cu o viaţă culturală bogată şi un număr mare de biserici şi mânăstiri, dar perspectivele sunt acum foarte întunecate pentru creştini.

Autoritate

Turcia, Pakistan, Nigeria şi Indonezia sunt alte ţări la care se face referinţă în carte, dar Shortt de asemenea  a privit şi la alte naţiuni cu majoritate nemahomedană.
El a consemnat multele fapte de persecuţie întâmpinate de creştini în India precum şi asprele restricţii guvernamentale din China.
         
          Shortt de asemenea a examinat pe scurt alte câteva ţări ca, de exemplu, Cuba şi Venezuela. În legătură cu Cuba el a notat că o asemănare între guvernele mahomedane şi comunism este negarea surselor alternative de autoritate.
         
          Situaţia creştinilor s-a îmbunătăţit în anii recenţi, a recunoscut el, dar Cuba încă nu poate fi clasificată ca o societate deschisă.

          Shortt a argumentat în concluziile lui că nedreptăţile comise împotriva creştinilor sunt raportate insuficient. În parte, a spus el, aceasta se datorează unei înţelepciuni convenţionale care consideră religia ca o cauză mai mare de conflict decât alţi factori.

          Întrucât mulţi susţin că religia este o sursă iraţională de comportament violent, simpatia pentru situaţia grea a credincioşilor este reţinută. Shortt de asemenea a judecat că în unele foste colonii ale naţiunilor vestice Creştinismul este văzut de unii a fi o ramificaţie a puterii imperiale iar creştinii din ţări ca Pakistanul sunt văzuţi ca un fel de anomalie.

          Shortt a încheiat pe un ton moderat optimist, exprimând speranţa că după cum a evoluat Creştinismul tot aşa va evolua  şi Islamul. În ce măsură se va întâmpla aceasta este greu de spus, a recunoscut el, dar a încheiat afirmând virtutea speranţei. Este o virtute de care mulţi creştini vor avea nevoie în doze mari pe măsură ce ei continuă să întâmpine circumstanţe foarte dificile.


[1] Pr. Prof. dr. Ioan G. Coman,  Sfântul Iustin Martirul şi Filozoful, în PATROLOGIE,  Sfânta Mânăstire Dervent, 1999, p. 43.
[2] Justin Martyr, From Wikipedia, the free encyclopedia, Life, http://en.wikipedia.org/wiki/Justin_Martyr
[3] Pr. Prof. dr. Ioan M. Bota, Iustin Filosoful, în PATROLOGIA, Cartea de Editură Viaţa Creştină, Cluj-Napoca, 2002, p. 59. vezi şi http://www.crestinortodox.ro/calendar-ortodox/sfantul-iustin-martirul-filosoful-119508.html

[4]   Father John Flynn, LC ,  Two Hundred Million Christians Under Threat, New Book Describes Persecution

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Episcopul EMMANUEL din AUSTRALIA are în conștiință vie și activă învățătura lui IISUS și o aplică. Observăm că, deși era înjunghiat, în biserică, și sângera, atunci, imediat, pe loc, EPISCOPUL EMANUEL A ÎNCEPUT SĂ SE ROAGE PENTRU BĂIATUL MAHOMEDAN CARE L-A ÎNJUNGHIAT CU LOVITURI DE CUȚIT REPETATE, luni seara, 15 aprilie 2024. De asemenea, observăm că joi, 18 aprilie 2024, din spital EPISCOPUL EMMANUEL a transmis un mesaj audio, publicat de BISERICA “HRISTOS, PĂSTORUL CEL BUN”, din suburbia Wakeley a orașului SIDNEY. În mesaj el Îi mulțumește lui Dumnezeu și îi îndeamnă pe credincioși la comportament creștin, la rugăciune, la calm, nu la răzbunare, nu la lupte violente pe stradă. (Se știe că episcopul a fost atacat în timp ce predica, iar predica era transmisă în direct pe platformele social media ale Bisericii, astfel că mii de credincioși au ieșit pe străzi pentru apărare. Ei au atacat forțele de poliție, cerând să li-l dea pe tânărul care l-a înjunghiat pe episcop și, de asemenea, i-a înjunghiat pe câțiva credincioși.) MESAJUL EPISCOPULUI EMMANUEL ESTE URMĂTORUL: “În numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, Un Dumnezeu, Amin! Sunt episcopul Mari Emmanuel și mă adresez iubiților noștri credincioși, oricare sunteți și oriunde sunteți. Ne este necesar să înțelegem că ne este necesar să fim întotdeauna recunoscători față de Domnul și Mântuitorul nostru Iisus Hristos din Nazaret, pentru orice încercări și necazuri prin care trecem. Noi acum ducem crucea, să nu uităm asta, deloc! Domnul Iisus ne-a zis: Dacă nu-ți duci crucea în fiecare zi și nu Mă urmezi, nu ești vrednic să fii ucenicul Meu. Mulțumim Domnului Iisus pentru ce s-a întâmplat în ultimele câteva zile ! Eu acum sunt bine, îmi revin foarte repede, mulțumim Domnului Iisus! Deci, nu-i nevoie să fim neliniștiți sau îngrijorați. Și un sfat pentru toți iubiții noștri credincioși. Eu am nevoie ca voi să vă comportați asemenea lui Hristos. Domnul Iisus niciodată nu ne-a învățat să luptăm cu violență. Domnul Iisus niciodată nu ne-a învățat să ne răzbunăm. Domnul Iisus niciodată nu ne-a zis: ochi pentru ochi și dinte pentru dinte. Domnul Iisus a zis: niciodată să nu răspundeți răului cu rău, ci răspundeți răului cu bine! Căci Acesta este Stăpânul nostru, Învățătorul nostru, Conducătorul nostru și Păstorul nostru Cel Bun Care ne conduce spre pășuni verzi și ape liniștite. Deci, iubiții mei, eu vreau ca voi să fiți întotdeauna calmi. Avem nevoie să fim întotdeauna cetățeni care respectă legea, de asemenea. Avem nevoie să cooperăm cu directivele poliției, fie la nivelul statului, fie la nivel federal. Noi ne rugăm pentru țara noastră, iubita noastră țară Australia și pentru frumosul nostru oraș Sidney. Și ne rugăm ca Domnul Iisus întotdeauna să ocrotească această țară și poporul acestei țări. Și se cuvine să nu uităm niciodată că suntem foarte binecuvântați că suntem australieni. Dar, mai presus de toate, suntem creștini și avem nevoie să ne comportăm în consecință. Dragostea nu încetează niciodată, 1 Corinteni 13, 8. Dragostea nu încetează niciodată. Indiferent de ce mi s-a întâmplat mie personal, eu Îi mulțumesc Domnului Iisus, asta este o binecuvântare uriașă pentru mine. Eu iert oricui a făcut acest act și îi zic: tu ești fiul meu, te iubesc și mă voi ruga întotdeauna pentru tine. Și indiferent cine te-a trimis să faci aceasta, îi iert și pe ei, de asemenea, în numele puternic al lui Iisus. Nu am nimic în inima mea în afară de dragoste pentru toată lumea; fie că acea persoană este creștină sau nu, acest lucru nu contează absolut deloc. Domnul Iisus întotdeauna ne-a învățat să ne iubim unii pe alții. Să-L iubești pe Dumnezeu și să-l iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți! Indiferent cine este aproapele, noi avem nevoie să-i iubim și să-i respectăm, așa cum ne iubim și ne respectăm pe noi înșine. Așa că eu i-am iertat și mă rog pentru ei, și pentru acest tânăr, … îți zic: tu ești fiul meu și vei fi întotdeauna în rugăciunile mele; Domnul Iisus să te ierte, Domnul Iisus să te binecuvânteze și să îți arate calea, dragul meu, dragul meu fiu! Și încă o dată, către iubiții noștri credincioși: noi avem nevoie să-L reflectăm pe Hristos în viața noastră. Domnul Iisus niciodată nu a zis: ieșiți și luptați-vă cu violență pe străzi! Niciodată nu a zis să ne răzbunăm. Ci să ne rugăm, și chiar acest lucru cer eu acum fiecăruia să facă: rugați-vă, iubiții mei, mulțumiți-I Domnului Iisus și respectați legea acestei țări, și de asemenea respectați directivele din partea iubitelor forțe de poliție, din partea comisarilor, și din partea tuturor celor din acest guvern! Avem nevoie să fim cetățeni care respectă legea. Dumnezeu să vă binecuvânteze pe toți! Și, cu voia lui Dumnezeu, vă vom vedea în curând și ne vom întoarce la datoriile noastre normale, iarăși slujindu-L pe Domnul din inimă. Dumnezeu să vă binecuvânteze! Aveți grijă!” https://www.facebook.com/ion.ciungu.79/videos/863519552201275 … BISERICA “HRISTOS, PĂSTORUL CEL BUN” este BISERICĂ ORTODOXĂ ASIRIANĂ, cu calendar iulian. SE CUVINE ca în rugăciunile noastre să-l pomenim pe EPISCOPUL EMMANUEL, spre slava lui Dumnezeu și spre mântuirea multor oameni. OBSERVĂM CĂ senatorul australian Matthew Canavan a spus că atacul asupra episcopului Emmanuel este un atac asupra tuturor creștinilor, dar se cuvine ca toți creștinii să aibă dreptul să-și predice religia liberi de violență și intimidare. Însă mass-media de stânga, mass-media predominantă, l-a atacat pe EPISCOPUL EMMANUEL, numindu-l bigot, pentru că el a apărat credința creștină în fața celor care promovează LGBTQ+ . După ce ziarul Sidney Morning Herald a sugerat că limbajul episcopului este provocator, în ziua următoare a fost atacat. … SE CUVINE să mai adăugăm că EPISCOPUL EMMANUEL "s-a opus ferm terorii și vaccinurilor Covid, precum și ideologiei LGBTQ și s-a exprimat categoric împotriva războiului din Gaza." Deci, și-a cam adunat destui dușmani. Dar, Dumnezeu este Atotputernic și-l poate apăra în continuare. Apără-l, Tată Ceresc, Te rugăm frumos prin Duhul Sfânt în Numele Domnului nostru Iisus Hristos! Îți mulțumim frumos!

Pr. prof. Ion Ciungu   Iisus a zis: "Aduceţi-vă aminte de cuvântul pe care vi l-am spus: Nu este sluga mai mare decât stăpânul său....